Millainen on hyvä verkkokauppapakkaus?

Verkkokaupan valtava kasvu viime vuosina on muuttanut paljon myös pakkausmaailmaa. Kartongin kysyntä on kasvanut hurjasti. Erityisesti on kasvanut tarve kestävästi tuotetulle pakkaamiselle: sosiaalista vastuuta odotetaan nyt koko tuotantoketjulta. Pakkauksilla tavoitellaan tänä päivänä sekä entistä parempaa kuluttajakokemusta että mahdollisimman vähäistä ympäristön kuormitusta.

Miten löytyy sopivin vaihtoehto omaan verkkokauppaan?

Erilaisia pakkausvaihtoehtoja on markkinoilla tarjolla laajalti. Esimerkiksi Postin valikoimista löytyy laatikoiden lisäksi niin kuplapusseja, kovikekuoria kuin postituspusseja. Kun mietit verkkokauppaasi sopivimpia pakkausvaihtoehtoja, lähtökohtana ovat myymäsi tuotteet ja niiden jakelukanavat.

– Pakkausten tärkein tehtävä on aina suojata tuotetta. Toimitusketjussa vahingoittunut tuote vaikuttaa negatiivisesti asiakaskokemukseen ja aiheuttaa sekä asiakkaalle että yritykselle pahan mielen lisäksi ylimääräistä työtä ja lisäkustannuksia, toteaa DS Smithin myyntipäällikkö Jaakko Honkala.

Vastaa siis ensin näihin kysymyksiin:

1) Millaisia tuotteita myyt? Pakkaamisen suojausvaatimukset ovat eri tuotteille erilaisia. Tekstiilit eivät juurikaan kärsi, vaikka pakkaus saisi matkan varrella kolhuja, mutta jos myyt keramiikkaa tai astioita, asianlaita on toisin.

2) Millainen on tuotteidesi logistiikkaketju? Kotimaisen ja kansainvälisen myynnin vaatimukset pakkausten kestävyydelle poikkeavat toisistaan. Kansainväliset logistiikkaketjut voivat olla pitkiä. Tällöin käsittelypisteitä, joissa pakkausta siirrellään, pinotaan ja pahimmillaan pudotellaan, voi olla jopa kymmeniä. Yksittäinen pakkaus joutuu kestämään paljon – saati silloin, kun kuluttaja haluaa palauttaa tuotteen tällaisen logistiikkaketjun läpi takaisin kauppiaalle.

Mikäli tuotteitaan haluaa myydä ulkomaisten verkkokauppajättien, kuten Amazonin, kautta, asettaa se pakkauksille omat ehtonsa. Vaatimuksia noudattavat toimittajat ovat paremmassa asemassa tuotteidensa esille saamisessa kuin he, joiden pakkaukset eivät niitä täytä.

Pakkauksilla voi saada kilpailuetua

Mietityt ja yrityksen brändiä noudattavat pakkaukset ovat hyvä erottautumiskeino paljon kilpaillussa verkkokauppabisneksessä.

–  Esimerkiksi aaltopahvipakkauksien brändääminen on helppoa ja tehokasta toteuttaa. Pakkauksen arvoa voi näin lisätä kohtuukustannuksin, sanoo Honkala.

Mahdollisuudet brändinmukaiseen elämykseen eivät lopu ulkokuoreen. Myös pakkauksen sisäpintaan voi tehdä painatuksia tai tuotteet pakkauksen sisällä voi kääriä ylellisesti. Mukaan on mahdollista sujauttaa käsinkirjoitettu tervehdys tai vaikkapa koodi, jolla asiakas saa alennusta seuraavasta ostoksestaan.

– Avaaminen on kuluttajalle ainutlaatuinen hetki, varsinkin jos ostettu tuote on kallis tai muuten erityinen. Kun ostoprosessi verkkokaupasta on muutoin digitaalinen, pakkaus on ostokokemuksessa tärkeässä roolissa. Pakkauksen saaminen käsiinsä on kohta, jossa haaveet muuttuvat todellisiksi. Tähän verkkokauppiaiden kannattaa ehdottomasti panostaa.

Vaikka joillain toimialoilla pakkauksen halutaan olevan ulkoasultaan mahdollisimman anonyymi, tilaisuudesta brändiviestintään ei tarvitse luopua, vaan se voi painottua pakkauksen sisäpuolelle.

Onko tuotteidesi pakkauksilla erityisvaatimuksia?

Joidenkin tuotteiden pakkaus-kuljetusketju täytyy suunnitella hyvin tarkkaan. Äärimmäinen esimerkki tästä ovat eliöt kuten viherkasvit. Huolellista pakkaussuunnittelua vaativat myös tuotteet, joiden täytyy pysyä toimituksen aikana tietyssä asennossa. Juomat ovat usein tällaisia.

– Ruoan verkkokauppa tuo pakkaamiselle ja logistiikkaketjulle omat haasteensa. Kylmäketjun hallinta ja tuotteiden vanhenemispäivämäärät asettavat toimituksille selvät raamit.

– Toisenlaisia toiveita pakkauksille tuovat tavarat, joissa näpistysriski on erityisen suuri. Tällöin on yrittäjän edun mukaista, ettei pakkaus paljasta arvotuotteesta liikaa, kuvaa Honkala.

Ota ympäristönäkökulmat huomioon

Pakkaus voi tukea verkkokaupan brändiä myös vastuullisuudella. Tämä onnistuu, kun välttää esimerkiksi ylimääräistä muovipakkaamista ja valitsee mieluiten kiertokuitupohjaisen pakkausmateriaalin.

Suosittu ja kestävä pakkausmateriaali aaltopahvi on vastuullinen materiaalivalinta. Aaltopahvin valmistuksessa käytetyn kuitumateriaalin voi kierrättää useaan kertaan. 

– Aaltopahviraaka-aineet on tänä päivänä jo valmiiksi valmistettu valtaosin kiertokuiduista. Aaltopahville löytyy myös hyvät kierrätyssysteemit ja toimivat kuitukeräysjärjestelmät. Keräyspisteitä on usein jopa taloyhtiöissä. Kierrätetyn pahvin hyötykäyttömahdollisuudet ovat erinomaiset, sanoo Honkala.

Suomen Pakkauskierrätys RINKI Oy huolehtii siitä, yritykset voivat hoitaa pakkauksia koskevan tuottajavastuunsa helposti. Suomen Kuitukierrätys Oy puolestaan toimii tuottajayhteisönä, joka vastaa tuottajavastuun toteuttamisesta edustamiensa tuottajien puolesta.

DS Smith

DS Smith on johtava eurooppalainen, Lontoon pörssiin listattu pakkausalan yritys, joka suunnittelee, valmistaa ja myy asiakkaan tarpeiden mukaan räätälöityjä kierrätettäviä pakkauksia, pakkaustarvikkeita, myyntitelineitä ja muita myynninedistämismateriaaleja päämateriaalinaan aaltopahvi. Sen yli 28 500 asiantuntijaa työskentelee 37 maassa maailmanlaajuisesti yhdessä asiakkaiden kanssa luoden heille lisäarvoa suunnittelemalla erinomaisen suorituskykyisiä pakkausratkaisuja toimitusketjun jokaiseen vaiheeseen. Suomessa toimintaa on kuudella paikkakunnalla.

Verkkokaupan toimituskulut voivat olla ostamisen este. Näillä vinkeillä hinnoittelet toimitukset niin, että asiakkaasi eivät karkaa kilpailijan kauppaan.

Mitä kaikkea verkkokaupan logistiikkaa suunnitellessa pitää ottaa huomioon? Kokosimme aloittavalla kauppiaalle seikat, jotka kannattaa käydä läpi ajatuksella.

Verkkokauppiaalla on toimitusten järjestämiseen kaksi vaihtoehtoa: tehdä sopimukset erikseen jokaisen kuljetusyhtiön kanssa tai hankkia logistiikka palveluna yhdeltä ovelta. Mitä hyötyjä keskittämisestä on?